Prostějovské sbory na jednom pódiu. Proč bychom se netěšili?

02.06.2014 08:15

 

Týdeník Prostějovska
https://www.itydenik.cz/zpravy/prostejovske-sbory-na-jednom-podiu-proc-bychom-se-netesili
Sobota, Květen 31, 2014 - 10:15
H. Baronová, M. Havelka
 
Prostějov – Tři prostějovské pěvecké sbory a čtyři jubilea našich hudebních velikánů. Vlastimila, Orlice a EXAUDI v Přednáškovém sále Národního domu Prostějov vystoupily v rámci Roku české hudby.

„Potvrdila se tak loňská myšlenka spojení všech tří prostějovských pěveckých sborů jako dobrý počin a vytvoření tradice k dobré reprezentaci našeho města,“ říká zasvěcený příznivce umění a konkrétně také sborového zpěvu Václav Adam, který před rokem přišel s myšlenkou spojit do společného vystoupení právě prostějovská pěvecká tělesa. Po roce se tedy na jedno pódium sbory Vlastimila, Orlice a EXAUDI vrátily opět.

Připomenutá jubilea Bedřicha Smetany, Antonína Dvořáka, Leoše Janáčka a Josefa Suka byla nosným tématem v přednesených skladbách, navíc další z prezentovaných autorů – Zdeněk Fibich, jehož výročí si hudební veřejnost připomene v příštím roce.

„V samostatném vystoupení ŽPS Vlastimila pod vedením Marie Hejduškové zazněly kromě dvou hanáckých písní Františka Píchy ‚Má milá mě vêpovidá‘ a ‚Na tom bošileckym mostku‘, také tři písně Z deseti zpěvů Josefa Suka - Žal, Divná voda a Choutka po vdaní se čtyřručním klavírním doprovodem Drahomíry Ondrové a Jitky Černochové,“ přibližuje V. Adam repertoár středečního vystoupení ženského pěveckého sboru Vlastimila.

Mužský pěvecký sbor Orlice vedla Pavla Šamánková. Ten uvedl díla Rudolfa Chlupa, či Dmytra Bortnianského. Ovšem ani v jejich bloku nechyběla klasika. Z opery Bedřicha Smetany Hubička zazněl ‚Sbor pašířů‘, ‚Pivečko‘ z opery Prodaná nevěsta a blok zakončil hanáckou písní ‚Holomócká brána‘ od Pavla Majera. To vše za klavírního doprovodu Hanuše Šamánka, který zároveň také celý koncert uváděl.

Třetí v pořadí zaplnil pódium smíšený pěvecký sbor EXAUDI pod vedením Olgy Čermákové.  Za klavírního doprovodu Hany Čermákové přednesl písně Leoše Janáčka ‚Láska opravdivá‘ a ‚Ty ukvaldský kostelíčku‘, a výběr z Missy brevis opus 21 Zdeňka Fibicha.

Závěrečná část patřila všem třem sborů, které se představily nejprve pod vedením Olgy Čermákové ve skladby Antonína Dvořáka ‚Napadly písně‘ a ‚Šípek‘, kterou později upravil Leoš Janáček. „Vzpomínkou na dlouholetého prostějovského varhaníka, dirigenta, skladatele a pedagoga Karla Bezdíčka bylo uvedení jeho ‚Žalmu 41‘ pod vedením Marie Hejduškové. Závěr koncertu patřil Bedřichu Smetanovi a jeho Prodané nevěstě – sboru ‚Proč bychom se netěšili‘ pod vedením Pavly Šamánkové, který vyvolal bouřlivý potlesk a skandování zaplněného Přednáškového sálu Národního domu,“ vrací se ke středečnímu koncertu Václav Adam.